W czasie wydarzenia uczestnikom udało się zmapować 100 obiektów gastronomicznych - w tym 66 należących do programu zniżkowego Karta Łodzianina. Obiekty te pochodziły z bazy przygotowanej wcześniej przez studentów II roku studiów magisterskich kierunku Turystyka i Rekreacja w oparciu o dane udostępnione przez Łódzką Organizację Turystyczną. Mapowanie polegało przede wszystkim na uzupełnieniu informacji o obiektach gastronomicznych znajdujących się w zasobach OpenStreetMap, takich jak: adres, telefon, strona internetowa, adres e-mail, aktualne godziny otwarcia, dostępność usługi dowozu i samodzielnego odbioru zamówienia. Baza danych zawierała też kilkanaście obiektów, które nie znajdowały się jeszcze w zasobach OpenStreetMap - zadaniem uczestników było ich wprowadzenie.
(Zrzut ekranu z obiektami gastronomicznymi w Łodzi, które akceptują Kartę Łodzianina i zostały wprowadzone do OpenStreetMap)
Spotkanie rozpoczęło się prezentacją dr. Tomasza Napierały nt. funkcjonowania sektora gastronomicznego w czasach pandemii.
Najważniejsze problemy i wyzwania gastronomii w warunkach kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 to: wzrost kosztów wynikający z konieczności dostosowania działalności do wprowadzonych restrykcji sanitarnych, spadek przychodów związany nie tylko z zamknięciem obiektów na mocy decyzji rządowych, ale również ze spadkiem popytu na usługi gastronomiczne świadczone "w miejscu", wreszcie niepewność związana z brakiem jasnej koncepcji zarządzania kryzysem wywołanym pandemią przez władze rządowe. Po prezentacji odbyło się krótkie szkolenie z mapowania obiektów w OpenStreet Map, które poprowadził Włodzimierz Bartczak - wiceprezes Stowarzyszenia OpenStreetMap Polska.
W wydarzeniu wzięło udział 20 osób. Co ciekawe w większości były to łodzianki, zainteresowane podróżami i geografią. Tegoroczna MapoFaktura została zrealizowana za pośrednictwem platformy Google Meet udostępnionej przez Polskie Towarzystwo Geograficzne. W mapowaniu, a szczególnie przy podziale pracy wśród uczestników pomagała aplikacja Trello i aplikacje Google.
Wydarzenie zostało zorganizowane przez studentów kierunku Turystyka i Rekreacja Uniwersytetu Łódzkiego przy współpracy następujących instytucji: Wydział Nauk Geograficznych UŁ, Stowarzyszenie OpenStreetMap Polska, Łódzka Organizacja Turystyczna oraz Komisja Geografii Turyzmu Polskiego Towarzystwa Geograficznego.
Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.
Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/https://www.facebook.com/groups/dobranauka/
Tekst: Wydział Nauk Geograficznych UŁ
Redakcja: Centrum Promocji UŁ