Transformacja cyfrowa w firmie - jak wyprzedzić konkurencję?

Przedsiębiorstwa sięgają po technologie cyfrowe, aby zwiększyć efektywność realizowanych działań rynkowych, minimalizować ponoszone koszty i poszukiwać szansy na dalszy rozwój. Wymaga to jednak obecnie już nie tylko inwestycji w infrastrukturę, ale przede wszystkim w człowieka - pracownika i menedżera. Temat komentują eksperci Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego w zakresie inteligentnych technologii – dr Dominika Kaczorowska-Spychalska i dr Artur Modliński.

Według Dell Digital Transformation Index w 2020 roku widać było zdecydowany wzrost dynamiki realizowanych projektów w zakresie transformacji cyfrowej. W Unii Europejskiej przyspieszenie decyzji i działań w tym zakresie deklarowało 3/4 badanych przedsiębiorstw, w Polsce wskaźnik ten sięgnął 81%. Wyzwania, przed jakimi stanęli liderzy, wymusiły na nich konieczność nowego spojrzenia na rynek, dotychczasowe modele biznesowe i strategie budowania pozycji konkurencyjnej. 

Mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektor Centrum Mikser Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego:

Niewątpliwie optymizmem napawa wzrost liczby projektów dotyczących różnych obszarów transformacji cyfrowej i implementacji rozwiązań opartych na nowych technologiach, w tym także w firmach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Jednocześnie jednak zarówno poziom dojrzałości cyfrowej, jak i związana z tym dynamika realizowanych działań, są zróżnicowane w poszczególnych branżach i sektorach rynku. Część przedsiębiorstw wprowadza nowe rozwiązania w sposób fragmentaryczny, koncentrując się jedynie na wybranych działach lub procesach, część postrzega zmiany cyfrowe kompleksowo, uznając je za nieodzowny element ich dalszej strategii rozwoju. W obu podejściach widać jednak rosnący poziom akceptacji dla rozwiązań, w których człowiek i technologia wzajemnie się uzupełniają.

Wyniki badań „Transformacja cyfrowa firm 2020”, przeprowadzonych przez Ernst & Young Polska, wskazują, że wdrożone rozwiązania dotyczą przede wszystkim działów: księgowości (54%), sprzedaży (52%) i obsługi klienta (44%). Znalazły także swoje odzwierciedlenie w pracy działu logistyki, HR, produkcji i administracji. Istotny jest jednak fakt, że transformacja cyfrowa kojarzy się obecnie zarówno z inwestycjami w sprzęt oraz istniejącą infrastrukturę, jak i w rozwój pracowników i menedżerów. Co więcej, wśród kluczowych barier podkreślono nie tylko kwestie finansowe czy legislacyjne, ale także te związane z człowiekiem - potencjalny opór przed zmianą, brak wystarczających kompetencji ze strony pracowników i kadry zarządzającej oraz brak liderów, którzy staliby się inicjatorami zmian cyfrowych, skutecznie prowadząc zespół do ich realizacji. To niewątpliwie istotna zmiana w podejściu do transformacji cyfrowej, w obliczu której sukces poszczególnych podmiotów rynkowych nie jest podyktowany jedynie posiadaną technologią, ale umiejętnością połączenia jej z zasobami ludzkimi. 

Wskazuje dr Artur Modliński z Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją:

Odpowiadając na potrzeby kadrowe związane z transformacją cyfrową, czołowe ośrodki naukowo-szkoleniowe na świecie rozwijają swoje oferty programów kształcenia dla pracowników ery 4.0. Zauważa się wyraźny wzrost ilości kursów oraz studiów z zakresu prowadzenia biznesu cyfrowego oraz samych kandydatów chcących w tych programach uczestniczyć. Wiąże się to przede wszystkim z większą możliwością znalezienia atrakcyjnego zatrudnienia i to zdecydowanie szybciej niż przy rozwijaniu ogólnych kompetencji biznesowych.

Transformacja cyfrowa wymaga zatem ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i doskonalenia posiadanych kompetencji. Odpowiedzią na te potrzeby jest Akademia Biznesu 4.0. Lider w transformacji cyfrowej, która kładzie szczególny nacisk na rozwój zróżnicowanych umiejętności cyfrowych, łącząc je z już posiadaną przez uczestników wiedzą i doświadczeniem rynkowym. Zajęcia będą realizowane we współpracy z ekspertami w dziedzinie technologii, w tym przedstawicielami czołowych firm związanych z tą problematyką, pozwalając uczestnikom nie tylko lepiej adaptować się do nowej rzeczywistości, ale także ją kreować. Istotnym atutem całego programu szkoleniowego jest końcowy projekt, w którym uczestnicy opracowując własne innowacyjne rozwiązania rzeczywistych problemów rynkowych mogą zawalczyć o cenne nagrody z zakresu procesów cyfryzacji, ufundowane przez firmy partnerskie. 

Szczegółowe informacje o kursie.

Materiał: Wydział Zarządzania UŁ